Atribuții și istoric

Principalele repere istorice de la înfiinţarea primei unităţi militare de pompieri din judeţ până în prezent:

Pompierii militari duc mai departe cu mândrie tradiţia unei profesii frumoase şi solicitante, onorându-şi înaintaşii, a căror istorie se întinde pe mai bine de patru secole.  

Activitatea de stingere a incendiilor are rădăcini adânci în Transilvania, începând cu secolul al XII-lea, când a fost introdusă „paza de noapte”, paznicii având obligaţia să alarmeze „stingătorii de incendii” şi să avertizeze populaţia. Însă cum focul şi alte dezastre pricinuiau probleme locuitorilor, a fost nevoie de intervenţia unor profesionişti care să limiteze efectele nedorite. Primele documente de organizare a pompierilor militari în Sfântu Gheorghe sunt datate 18 noiembrie 1936, când se solicita construirea unei cazărmi pentru pompierii militari. Astfel că, începând cu 01 aprilie 1937 s-a înfiinţat Compania de Pompieri Sfântu Gheorghe, prin Ordinul de Zi pe Comandamentul Pompierilor nr. 217, cu un efectiv de 22 militari.  

După reorganizarea administrativ teritorială a ţării, cu data de 01 octombrie 1968 s-a înfiinţat Grupul de Pompieri al judeţului Covasna, iar cele două subunităţi au luat naştere la 01 iulie 1975 - Compania de Pompieri Târgu Secuiesc şi la 25 septembrie 2001 - Pichetul de Pompieri Întorsura Buzăului.

Compania de Pompieri Sfântu Gheorghe s-a distins prin curaj şi abnegaţie, drept urmare a primit titlul de „Subunitate de frunte” în anii 1970 şi 1971, precum şi distincţia de „Unitate de frunte”, obţinută în 1977 şi 1979.

Odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 121/1996, la data de 16 octombrie 1996, se schimbă denumirea unităţii în Grupul de Pompieri „Mihai Viteazul” al judeţului Covasna, iar în anul următor, în data de 29.03.1997, prin Decretul prezidenţial nr. 23 din 20 ianuarie 1997, s-a acordat Drapelul de luptă Grupului de Pompieri „Mihai Viteazul” al judeţului Covasna.

În conformitate cu  prevederile O.G. nr. 88 din 2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare pentru situații de urgență, s-a înființat Inspectoratul General pentru Situații de Urgență prin preluarea de la Ministerul de Interne a structurii unificate, realizată după reorganizarea Comandamentului Protecției Civile și a Inspectoratului General al Corpului Pompierilor Militari.

Astfel, conform prevederilor H.G. nr. 1492 din 2004 privind principiile de organizare, funcționarea și atribuțiile serviciilor de urgență profesioniste, Inspectoratul pentru Situații de Urgență “Mihai Viteazul”al județului Covasna a luat ființă prin unificarea Grupul de Pompieri „Mihai Viteazul” al judeţului Covasna cu Inspectoratul de Protecție Civilă.

Până în prezent, Grupul de Pompieri „Mihai Viteazul” al judeţului Covasna, respectiv Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Mihai Viteazul” al judeţului Covasna a fost condus de următorii comandanţi:

  • lt.col. Ioan Trif (1968-1976);
  • lt. col. Rada Ilie (1976-1982);
  • mr. Ardeleanu C. Mihai (1982-1990);
  • lt. col. Frăteanu Nicolae Mihai (1990-1997);
  • lt. col. Cocerhan Vasile Ilarion (1997-2005);
  • col. György Alfons Gheorghe (2005-2017);
  • lt.col. Năstuță Adrian Constantin (2017-2018);
  • col. Simtea Adrian (2018-2024).

Misiuni complexe la care a participat personalul inspectoratului de la înfiinţare până în prezent:

În data de 25 august 1969, a izbucnit un incendiu puternic la moara din localitatea Sântionlunca, comuna Ozun, în care soldatul Popiuc Vasile a căzut la datorie în misiunea sa de salvare a semenilor. A primit titlul de „Erou al trupelor de pompieri”, fiind avansat postmortem la gradul de sergent major.

În ziua de 18.09.2004, Inspectoratul de Protecţie Civilă Judeţean Covasna a fost informat de către Inspectoratul de Poliţie Judeţean Covasna despre producerea unui accident rutier pe DN 11 Târgu Secuiesc – Oneşti, la 4 km de localitatea Breţcu spre Oneşti, unde un autotractor s-a răsturnat împreună cu o cisternă de aprox. 40 tone GPL., existând scurgeri de gaze. Intervenţia s-a desfăşurat pe parcursul a două zile, unde s-au deplasat forţe şi mijloace din cadrul subunităţilor de pompieri. La locul accidentului a sosit o automacara GROVER (140 tone) de la RAFO Oneşti care a scos de pe carosabil cisterna avariată, reuşind transvazarea conţinutului într-o altă cisternă adusă de către transportator. Intervenţia s-a desfăşurat fără alte evenimente deosebite, şi din fericire, nu s-au produs accidente sau pierderi materiale.

În data de 13.03.2006, în municipiul Sf. Gheorghe, la etajul IX al unui bloc de locuinţe cu subsol, demisol, parter şi 11 nivele, s-a produs un incendiu în două apartamente care au fost modificate faţă de structura celorlalte apartamente, realizânduse comunicarea între ele printr-o uşă executată de către proprietar. În interiorul apartamentelor incendiate se aflau două persoane, una de sex feminin în vârstă de 63 de ani şi una de sex masculin în vârstă de 96 ani, afectate de fumul degajat. Până la sosirea pompierilor militari, vecinii au reuşit salvarea şi evacuarea persoanei de sex feminin, iar pompierii militari sosiţi la faţa locului au constatat faptul că în celălalt apartament era surprins de incendiu un bărbat de 96 de ani. În urma operaţiunilor de salvare şi evacuare a acestuia, frt. Olaru Marian, care făcea parte din echipa de salvare, a fost surprins de flăcări şi ca urmare a rănilor suferite, a fost transportat de urgenţă la Spitalul Judeţean Sfântu Gheorghe. Pe timpul desfăşurării intervenţiei, au fost salvate în total un număr de 48 de persoane adulte, 16 copii şi 5 animale de companie. Ca urmare a producerii incendiului, au ars bunurile aflate în apartamentele în cauză, s-au degradat bunuri din 8 apartamente aflate la etajele superioare, iar un număr de 18 apartamente de la etajele inferioare au fost afectate din cauza cantităţii mari de apă folosită la stingere. Cauza probabilă de incendiu o reprezintă acţiunea intenţionată, aşa cum a stabilit comisia de cercetare din cadrul ISU Covasna.

Operaţionalizarea SMURD în cadrul inspectoratului

În data de 16 decembrie 2011, judeţul Covasna a primit 3 ambulanţe SMURD de la Ministerul Sănătăţii, fiind unul dintre ultimele şase judeţe care nu beneficia încă de acest serviciu. În urma acestei acţiuni, Unitatea de Primiri Urgenţe a Spitalului Judeţean de Urgenţă „Dr. Fogolyan Kristof” Sfântu Gheorghe şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Mihai Viteazul” al judeţului Covasna şi-au unit forţele în organizarea activităţii de inaugurare a Serviciului Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD) Covasna, care a fost operaţionalizat, în mod oficial, la data de 01 februarie 2012. Astfel că, la nivelul judeţului nostru, au devenit operaţionale primele echipaje de prim ajutor S.M.U.R.D. în municipiile Sfântu Gheorghe şi Târgu Secuiesc şi în oraşul Întorsura Buzăului, iar începând cu data de 14 septembrie 2014 s-a inaugurat un punct de lucru în comuna Breţcu din cadrul Secţiei de Pompieri Tg. Secuiesc. Astăzi, S.M.U.R.D. Covasna dispune, din punct de vedere operaţional, de cinci ambulanţe tip B2 cu echipaje de prim ajutor şi o Autospecială de Transport Personal şi Victime Multiple , din care o ambulanţă tip B2 este rezervă pentru S.M.U.R.D. Sfântu Gheorghe .

În toată această perioadă, personalul paramedical din cadrul SMURD Covasna acţionat la peste 10.000 misiuni pe diferite tipuri de intervenţii (accidente rutiere, asigurare asistenţă medicală de urgenţă prespitalicească, stopuri cardiorespiratorii, degajări de persoane din diferite medii, incendii, inundaţii, înzăpeziri etc.). În cadrul acestor misiuni, au fost asistate şi salvate peste 10.000 persoane.

Atribuțiile Serviciilor de Urgență Profesioniste

Conform O.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă aprobată cu completări şi modificări prin Legea nr.15/2005:

  • Organizează şi desfăşoară activităţi specifice de prevenire a situaţiilor de urgenţă;
  • Participă la identificarea, înregistrarea şi evaluarea tipurilor de risc şi a factorilor determinanţi ai acestora şi întocmesc schemele cu riscurile teritoriale din zonele de competenţă, pe care le supun aprobării prefecţilor; 
  • Exercită coordonarea, îndrumarea şi controlul tehnic de specialitate al activităţilor de prevenire şi gestionare a situaţiilor de urgenţă; 
  • Acordă asistenţă tehnică de specialitate privind gestionarea situaţiilor de urgenţă; 
  • Monitorizează prin centrele operaţionale evoluţia situaţiilor de urgenţă şi informează operativ prefecţii şi Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă; 
  • Planifică, organizează şi desfăşoară pregătirea pentru răspuns, în cazul situaţiilor de urgenţă, a subunităţilor de intervenţie din subordine; 
  • Fac propuneri comitetelor pentru situaţii de urgenţă şi Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă privind gestionarea şi managementul situaţiilor de urgenţă; 
  • Urmăresc aplicarea regulamentelor privind gestionarea situaţiilor de urgenţă şi a planurilor de intervenţie şi de cooperare specifice tipurilor de riscuri; 
  • Asigură transmiterea operativă a deciziilor, dispoziţiilor şi ordinelor şi urmăresc menţinerea legăturilor de comunicaţii între centrele operaţionale şi operative implicate în gestionarea situaţiilor de urgenţă, precum şi cu dispeceratele integrate pentru apeluri de urgenţă şi cu dispeceratele proprii serviciilor şi forţelor care intervin în acest scop; 
  • Centralizează solicitările de resurse necesare pentru îndeplinirea funcţiilor de sprijin pe timpul situaţiilor de urgenţă şi le înaintează organismelor şi organelor abilitate; 
  • Gestionează baza de date referitoare la situaţiile de urgenţă din zonele de competenţă; 
  • Îndeplinesc orice alte atribuţii şi sarcini privind gestionarea situaţiilor de urgenţă, prevăzute de lege sau stabilite de organismele şi organele abilitate. 

 Atribuțiile Inspectoratului

Conform H.G. nr. 1492/2004 privind principiile de organizare,  funcţionarea şi atribuţiile serviciilor de urgenţă profesioniste: 

  • Planifica si desfasoara inspectii, controale, verificari si alte actiuni de prevenire privind modul de aplicare a prevederilor legale si stabileste masurile necesare pentru cresterea nivelului de securitate al cetatenilor si bunurilor;
  • Elaboreaza studii, prognoze si analize statistice privind natura si frecventa situatiilor de urgenta produse si propune masuri în baza concluziilor rezultate din acestea; 
  • Desfasoara activitati de informare publica pentru cunoasterea de catre cetateni a tipurilor de risc specifice zonei de competenta, masurilor de prevenire, precum si a conduitei de urmat pe timpul situatiilor de urgenta; 
  • Participa la elaborarea reglementarilor specifice zonei de competenta si avizeaza dispozitiile în domeniul prevenirii si interventiei în situatii de urgenta, emise de autoritatile publice locale si cele deconcentrate/descentralizate; 
  • Emite avize si autorizatii, în conditiile legii; 
  • Monitorizeaza si evalueaza tipurile de risc; 
  • Participa la elaborarea si derularea programelor pentru pregatirea autoritatilor, serviciilor de urgenta voluntare si private, precum si a populatiei; 
  • Organizeaza pregatirea personalului propriu; 
  • Executa, cu forte proprii sau în cooperare, operatiuni si activitati de înstiintare, avertizare, alarmare, alertare, recunoastere, cercetare, evacuare, adapostire, cautare, salvare, descarcerare, deblocare, prim ajutor sau asistenta medicala de urgenta, stingere a incendiilor, depoluare, protectie N.B.C. si decontaminare, filtrare si transport de apa, iluminat, asanare de munitie neexplodata, protectie a bunurilor materiale si valorilor din patrimoniul cultural, acordare de sprijin pentru supravietuirea populatiei afectate si alte masuri de protectie a cetatenilor în caz de situatii de urgenta; 
  • Controleaza si îndruma structurile subordonate, serviciile publice si private de urgenta; 
  • Participa la identificarea resurselor umane si materialelor disponibile pentru raspuns în situatii de urgenta si tine evidenta acestora; 
  • Stabileste conceptia de interventie si elaboreaza/coordoneaza elaborarea documentelor operative de raspuns; 
  • Avizeaza planurile de raspuns ale serviciilor de urgenta voluntare si private; 
  • Planifica si desfasoara exercitii, aplicatii si alte activitati de pregatire, pentru verificarea viabilitatii documentelor operative; 
  • Organizeaza banca de date privind interventiile, analizeaza periodic situatia operativa si valorifica rezultatele; 
  • Participa cu grupari operative/solicita sprijinul gruparilor operative stabilite si aprobate pentru/la interventii în zona/în afara zonei de competenta; 
  • Participa la actiuni de pregatire si interventie în afara teritoriului national, în baza acordurilor la care statul român este parte; 
  • Participa la cercetarea cauzelor de incendiu, a conditiilor si împrejurarilor care au determinat ori au favorizat producerea accidentelor si dezastrelor; 
  • Stabileste, împreuna cu organele abilitate de lege, cauzele probabile ale incendiului; 
  • Controleaza respectarea criteriilor de performanta, stabilite în conditiile legii, în organizarea si dotarea serviciilor voluntare si private, precum si activitatea acestora; 
  • Constata si sanctioneaza, prin personalul desemnat, încalcarea dispozitiilor legale din domeniul de competenta; 
  • Desfasoara activitati privind solutionarea petitiilor în domeniul specific; 
  • Organizeaza concursuri profesionale cu serviciile voluntare si private, precum si actiuni educative cu cercurile tehnico-aplicative din scoli; 
  • Asigura informarea organelor competente si raportarea actiunilor desfasurate, conform reglementarilor specifice 
  • Încheie, dupa terminarea operatiunilor de interventie, documentele stabilite potrivit regulamentului prevazut la art. 13 a H.G. nr. 1492/2004; 
  • Îndeplineste alte sarcini stabilite prin lege.